Kategorier

 
     
Kommentarer
Spara artikel
 
   

Fråga om lapptäcken

Jag ska sy dynor i lappteknik av gamla jeans o.dyl.

Undrar om nån kan berätta hur pass noga det är med trådriktning i sånahär arbeten.
Om jag klipper ut rutorna hur som helst ur tyget så får jag ju fler rutor, så är det väldigt viktigt att rutorna är trådraka?

Kan tillägga att dynorna ska användas som hundbäddar.

 

Share to Facebook Share to Twitter More...
 
 
 

  Fråga om lapptäcken | Handarbeten | Småprat om handarbeten

Re: Fråga om lapptäcken

Hej! Tänkte bara tillägga en grej i debatten om trådraka lappar. Om jeansen/tygerna du ska klippa lappar av är tvättade så spelar det ingen roll. Det ska mycket till för att tvättade tyger helt plötsligt ska börja bära sig märkligt åt! Viss reservation dock om du använder sidentyger eller andra "känsliga" tyger. Om du däremot köper nya tyger så tvätta och eventuellt torktumla först, klipp sen. Speciellt bottentyger är det viktigt att tvätta innan sömnad så inte de gör att hela ditt arbete blir vingt och skevt.



Hoppas du blev lite klokare! :wink:



ps: tjusiga bäddar och en fräck idé!


Visa artikel


jättefint blev d o ger ju massor me inspiration

ska sätta fart o göra några fina kuddar bara jag får morgonrocken klar som jag inte klippt till ännu

min vovve o mina katter har trasmattor i sina bäddar :lol:

regnjackorna va fina me jag har tänkt o sy en me leitekrage som skyddar huvet men har inte tänkt klart ännu :lol:

visa gärna mera kul du gör


Visa artikel


Nu finns bild på dyna nr 2

Japp, då var den klar. Fotad och allting :)



Så nu har jag satt in en bild på spiral-bädden.



https://www.freewebs.com/fiffibobi/andrahundsaker.htm


Visa artikel


härligt ska bli kul o se hojta då du e klar :lol:


Visa artikel


Tack tack för komplimangerna :D och välkomnandet också!



Ska väl sy klart kudde nr 2 idag å sätter upp bilder på samma sida som tidigare.


Visa artikel


Verkligen fina grejor. Du är duktig. Jag har själv en golden så jag kommer att kika in där lite då och då.



braaa



Anette


Visa artikel


jättefint blev de o fler skojjiga sajer hade du jag vlev förtjust i dina bältespåsar så bra för jag vill inte ha grejer i fickorna o funderar på hur lösa att ha me sej telefon kamera nycklar o bajspåsar

men kuddar till vovven o katterna måste de bli ,,man har ju en del oanvända byxor tack för iden

ser framemot bilder



jag tror att de inte spelar nån roll hur trådriktningen är för det viktiga måste ju vara att du håller rakt då du syr ihop det hela så att inte den ena lappen sticker iväg

ja de e va jag tror så nåla eller tråckla är nog de viktigaste

ska testa o se

välkommen ska du vara också oldwolfie


Visa artikel


Nu är det klart

Nu har jag sytt klart en dyna och har en halvfärdig.



Bild finns på https://www.freewebs.com/fiffibobi/andrahundsaker.htm



Den andra jag sytt är sydd i såndär "spiralteknik" (heter det så?), men den är inte helt klar. Lappdelen är klar, men jag har ingen "botten" på kudden än.



Dehär kuddarna sydde jag av bitar som jag klippt ut trådrakt. Så de borde ju vara OK. Men hoppas ännu jag får svar på min föregående fråga :) Sparar mycket tyg om jag kan klippa bitar hursomhelst.



Kan tillägga att tre par jeans mer än väl räckte till två kuddar av storlek 50*50 cm.


Visa artikel


Hej Fifi!

Ser att du är nykomling. Välkommen hit. Din fråga kan jag inte svara på men jag avvaktar också svar. Vilken smart idé att sy hundbädd av lapptäcken. Vad fyller du den med? Jag hoppas du visar på bild hur den blev.

Lycka till

Anette


Visa artikel




Kommentera

Förnamn
 
   
Rubrik
 
   
E-post (Om du vill bli meddelad när någon skriver.)
 
   
Text

(Logga in för att kunna lägga till bild!)
För att skydda oss från spam, klicka i dom gröna rutorna!
Spam Check 2.0 © JW  D E S I G N