Kategorier

 
     
Kommentarer
Spara artikel
 
   

Vad är det här?

Jag har fått ärva en gammal släktings osorterade sy- och vävhörna ochbland alla grejor hittade jag det här. Finns det någon som kan förklara vad det är och hur det ska användas? Jag och gubben min slog våra kloka huvuden ihop och upptäckte att man kan ha den som hjälp när man river trasor.

Det går att ta isär den och flytta på alla rakbladen. Varje skiva är ca 0,5 cm tjock.

 

Share to Facebook Share to Twitter More...
 
 
 

  Vad är det här? | Handarbeten | Småprat om handarbeten

Re: Vad är det här?

Filtskärare? Vad ska man ha en sån till?



Jag tror att hon mest vävde trasmattor. Svårt att säga eftersom allt har legat nerpackat ett tag och det inte fanns så mycket annat än trasor och yllegarn till gubbatäcke i samlingen.



Men tack ändå för att ni försöker bringa lite klarhet i mina märkliga funderingar!


Visa artikel


Re: Vad är det här?

Ja jag tror på trasskärare när du säger att det går att få rakbladen på olika avstånd från varandra. Smala trasor till tex traslöpare och bredare till mattor. Har du möjligen sett vad din gamla släkting brukade väva för något?


Visa artikel


Re: Vad är det här?

Visst kan det vara en tras-skärare, men jag tycker avståndet mellan den röda mojängen och lamellerna verkar lite stort för det.

Skära filtbitar?

Tina Kahn

Visa artikel


Re: Vad är det här?

Okej, då kommer det en bild på den från sidan också... Härifrån kan man "se" att det sitter rakblad mellan trälamellerna.


Visa artikel


Re: Vad är det här?

Er slutsats är säkert rätt, men jag skulle vilja se den från "sidan" också om jag ska kunna vara med och gissa.

Tina Kahn

Visa artikel




Kommentera

Förnamn
 
   
Rubrik
 
   
E-post (Om du vill bli meddelad när någon skriver.)
 
   
Text

(Logga in för att kunna lägga till bild!)
För att skydda oss från spam, klicka i dom gröna rutorna!
Spam Check 2.0 © JW  D E S I G N