Kategorier

 
     
Kommentarer
Spara artikel
 
   

Britt-Maries stickade sjal med volang

Här kommer min egen beskrivning av den lila sjalen.

Jag har stickat utav ett 350g nystan som är köpt i Tukiet, så det blir nog svårt att få tag på det. Men andra fina ullgarner finns det ju att välja på. Nystanet innehåller 875 m så det blir 125 m per 50 gram.
Jag stickade med stickor nr.10, så det gick ganska fort.

Man kan använda vilket garn som helst och anpassa stickorna efter det. Tunnare stickor för en tätare sjal och tjockare för att få den mer luftigare.
Tunt garn med tjocka stickor ser nästan spetsstickat ut bara genom att sticka slät eller rätstickning.

Den här är lättstickad och går bra att göra ändringar på så att den blir riktigt personlig. Istället för volang så blir det fint med att avsluta med en spets, antingen en lös som sys fast eller genom att sticka några av de sista varven med en spetsstickning.
Eller varför inte knyta dit fransar både i ytterkant men kanske även någon eller några rader mitt på.
Ni komer säkert på fler sätt så att ni får en riktigt personlig sjal.

Är det något ni inte förstår eller upptäcker något fel så säg till.







Britt-Maries Volangsjal


Man börjar sticka uppe från nacken, och ökar innanför kantmaskorna och på var sida om mittmaskan vartannat varv. Ytterkanterna på stickningen kommer att bli den översta raka sidan på sjalen.

Lägg upp 7 maskor.
Varv 1: (avigsidan)
Sticka 2 räta kantmaskor, 3 am, 2räta kantmaskor.
Varv 2:
Sticka 2 rm, gör ett omslag, sticka 1 rm, gör ett omslag, sticka 1 rm, gör ett omslag, sticka 2 rm. Nu har du ökat 4 m på varvet = 11 m på stickan
Varv 3 och alla varv från avigsidan:
Sticka alla maskor och omslag aviga, utom de 2 yttersta maskorna (= kantmaskor) i varje sida som stickas räta.
Varv 4:
Sticka 2 rm, gör ett omslag, sticka 3 rm, gör ett omslag, sticka 1 rm, gör ett omslag, sticka 3 rm, gör ett omslag, sticka 2 rm = 15 m på stickan.
Varv 6:
Sticka 2 rm, gör ett omslag, sticka 5 rm, gör ett omslag, sticka 1 rm, gör ett omslag, sticka 5 rm, gör ett omslag, sticka 2 rm = 19m.
Varv 8:
2 rm, omslag, 7rm, omslag, 1rm, omslag, 7 rm, omslag, 2 rm = 23m
Varv 10:
2 rm, omslag, 9rm, omslag, 1 rm, omslag, 9 rm, omslag, 2 rm = 27m

Fortsätt att öka 4 m på alla varv från rätsidan tills den är så stor som du vill ha den.

Hålvarv:
De rätstickade varven från avigsidan behöver man inte göra om man inte vill.

Sticka ett rätt varv från avigsidan.
Sticka kantmaskorna och ett omslag som på alla tidigare varv, *sticka 2 rm tillsammans, gör ett omslag* upprepa *-* till det är 1 maska kvar innan mittmaskan, sticka den rät. Gör omslagen och mittmaskan som vanligt. Sticka 1 rm, gör ett omslag, upprepa *-* sluta varvet med 2 rm tillsammans, omslag, 2 rm.
Sticka nästa varv rätt från avigsidan.
Upprepa hålvarvet så ofta och så tätt som du vill ha det, eller hoppa över dem helt.

Volang:
Sticka 5 varv rätstickning med början med ett varv från avigsidan.
Fortsätt med själva volangen i slätstickning.
Öka en maska i varje maska
Sticka 3 varv utan ökningar.
På nästa varv ökas en maska i varannan maska.
Sticka 3 varv utan ökningar.
Maska av.
Sy ev. ihop uppläggningskanten annars blir den lite V-formad.

 

Share to Facebook Share to Twitter More...
 
 
 

  Britt-Maries stickade sjal med volang | Handarbeten | Nya mönster

Re: Britt-Maries stickade sjal med volang

Gud vad snygg! Dock alldeles för komplicerad för en nybörjare som mig! Får be mormor fixa en sådan till mig :)


Visa artikel




Kommentera

Förnamn
 
   
Rubrik
 
   
E-post (Om du vill bli meddelad när någon skriver.)
 
   
Text

(Logga in för att kunna lägga till bild!)
För att skydda oss från spam, klicka i dom gröna rutorna!
Spam Check 2.0 © JW  D E S I G N